söndag 21 oktober 2012

Jag provar en ny gröt. Del 9

Kliver upp en tidig söndagsmorgon för att sätta en bröddeg när blicken landar på baksidan av mjölpåsen (grovt rågmjöl) och hittar ett grötrecept. Nu har jag ätit rågflinge-gröt säkert tusen gånger i mina dar, eller tja låt oss säga femhundra, så har jag inte tagit i för mycket... Men gröt på vanligt grovt rågmjöl? Nä, det har jag mig veterligen aldrig testat. Och tänk, nu kan jag inte säga det nåt mer, ty i skrivande stund ligger det ett portion rågmjölsgröt i magen! Testa du också! Jag tyckte att det var jättegott, särskilt med lingon till.

Rågmjölsgröt
1 portion:
3/4 dl grovt rågmjöl
3 dl vatten
1 krm salt
valfritt tillägg: russin, grovrivet äpple
servera till: mjölk och lingonsylt

Gör så här: Koka upp vatten och salt. Vispa ner mjölet lite i taget. Låt småkoka på svag värme 8-10 minuter. Rör om då och då. Rör ner russin eller äpple mot slutet av koktiden om du vill.

Frukostläsningstips: Den här intressanta artikeln (klicka på länken!) om hur bra råg håller oss mätta jämfört med vete och om hur fördelaktigt råg är för stabila insulin- och blodsockervärden. Råg är verkligen good news för den som har diabetes och/eller behöver gå ner i vikt!

Superfrukost!!

Råg i ryggen (klicka)

Komplettera med smörgås och frukt


Du följer väl med i min spännande serie? Här nedan finns länkar till del 1-8.

Jag provar en ny gröt. Del 1
Jag provar en ny gröt. Del 2
Jag provar en ny gröt. Del 3
Jag provar en ny gröt. Del 4
Jag provar en ny gröt. Del 5
Jag provar en ny gröt. Del 6
Jag provar en ny gröt. Del 7
Jag provar en ny gröt. Del 8







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar