lördag 13 augusti 2011

Quinoabiffar, mina favoritbiffar kanske?

Vad rimmar på quinoabiff? 
Jo, jag måste ju berätta om mina favoritvegobiffar. (Om jag ska vara ärlig så hamnar dessa på andraplats, för jag har ett ännu obloggat recept på zucchinibiffar to blow you all away med en vacker dag... hehe). De här biffarna är hur som helst gooooda, har en härlig tuggig konsistens, håller samman bättre än vanliga köttfärsbiffar, skulle jag nästan vilja påstå och de är proteinrika tack vare både ägg och quinoainnehållet. 

Perfekt lunchlådemat dessutom. Man kan ju smaksätta dem med vad man gillar... Fetaost är en t ex en höjdare i sammanhanget! Oftast gör jag en så här stor sats och fryser in, men den går bra att halvera. Man blir bra mätt på 3-4 st.

Quinoabiffar med oliver och soltorkad tomat
ca 16 st:
6 dl quinoa, kokt (ca 3 dl okokt, koka gärna i buljong)
2 ägg
2 msk mjölk (alt havre- eller sojamjölk)
2 msk ströbröd
1 dl finhackad hackad gul lök
1-2 finhackade vitlöksklyftor
6 st soltorkade tomater, hackade
ett gäng skivade oliver, svarta eller gröna
färsk eller fryst basilika
salt
svartpeppar
rapsolja till stekning

Gör så här: Blanda samman ägg, mjölk och ströbröd och låt svälla ca 15 minuter. Blanda sedan i alla övriga ingredienser. Forma quinoasmeten till biffar direkt i handen och stek dem allt eftersom. Doppa handen i kallt vatten så går det lätt och tryck till lite så att smeten hänger samman. Stek dem i lite rapsolja i medelvarm panna, några minuter på varje sida tills de blir gyllenbruna. Jag brukar ofta eftersteka mina biffar en stund i ugnen, men ugnsstek inte för länge så att de blir torra. En tomasås eller en yoghurtsås och sallad blir gott till. 







2 kommentarer:

  1. De här biffarna var helt fantastiska! Min man som vanligtvis är ganska skeptisk mot vegetariskt och tycker att man har grönsaker till maten om det råkar vara lök och timjan i såsen var helt lyrisk efter vi gjort dem första gången. Dock bytte vi ut oliverna mot fetaost då ingen av oss äter det. Vi har därefter lagat dem vid flera tillfällen, sist gjorde vi quinoaburgare med hemgjorda hamburgerbröd, karamelliserad rödlök och en fetaoströra till. Extremt gott!

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad roligt att höra! Det bästa med det här receptet är ju att det går ju att fixa o variera hur man vill med det! Det du beskriver lät ju gudomligt gott :-)

    SvaraRadera