fredag 15 april 2011

Jag provar en ny gröt. Del 1

Vad kan möjligen låta mer spännande än det? Nej, just det! Jag kan inte heller komma på något! Gröt är gott. Gröt är nyttigt. Gröt kan bli en aning enahanda om man bara kör samma gryn varje gång (i mitt fall havregryn). Därför tänker jag försöka utöka min repetoar med några nya sorter. Först ut är havrekligröt:


Ekologiskt havrekli i kastrullen

Jadå, jag är medveten om att steget från havregryn till havrekli inte kan vara så långt. Men innan jag hunnit släpa hem något bättre till skafferiet, så är det den här havrekligröten eller en gröt på durumvetemjöl jag har att välja mellan. Tough choice!


Havrekligröt med lite blandade bär och frukter

Tycker ni att den ser precis ut som havregrynsgröt? Den smakade precis likadant också. Konsistensen är dock lite kortare och möjligen så smakar faktiskt havregryn lite mer...

Men för allt i världen, har du det minsta grötintresse missa inte att gå in på den här sidan!  Här delar entusiasterna med sig av en massa fascinerande recept och tips om gröt: http://www.grot.se/public/recipe.asp
Glöm inte att kika på "Torbjörn Sandvalls gourmetgröt", very advanced! Och så finns där ett recept på något som heter "Järnvägskräm" som jag blev sugen på att testa. Inte.

2 kommentarer:

  1. Järnvägsgröt

    SvaraRadera
  2. Haha, nej "Börje", den heter faktiskt Järnvägskräm.

    SvaraRadera